Svegitarian!

Här om dagen läste jag en så bra skriven text på facebook från en tjej som heter Ebba Mårtensson. Jag kopierade hennes text, och klistrade in den här eftersom jag tycker att ni också borde läsa den! 
 
Ebba Mårtensson:
"Nu är det nog, även för mig. Jag kommer göra min del i köttupproret genom att bli vad jag kallar, svegeterian.
Det låter lite löjligt, men det är enkelt. Allt kött jag äter ska vara svenskt, annars äter jag inget kött alls.
Många säger sig tycka att det som händer på den svenska köttmarknaden just nu är förjävligt, däribland jag. Själv jobbar jag, och har jobbat de senaste åren, inom restaurangbranschen. Och jag kan säga att de som faktiskt frågar om var köttet kommer ifrån är lätträknade! Det är ganska praktiskt att få maten på en tallrik, redo att tuggas. Det verkar vara så att antingen bryr man sig inte ett skit, eller så är man hellre ovetandes så man inte får dåligt samvete. Alla tjatar om att "konsumenterna" bör välja svenskt kött. Men hörreni? Det är väl ändå inte de som springer på ica som handlar mest kött här i landet? Det är ju restaurangerna! Storköken! Skolköken! Pizzeriorna! När frågade du senast var din capricciosa-skinka var ifrån? Förstår ni? Om en restaurang får, säg 2-3, frågor om dan varför det inte finns ,vafan, ärtsoppa på menyn, då kan ni ge er fan på att de skaffar ärtsoppa på menyn. Och detsamma gäller kött! SÅ FRÅGA ALLTID VAD DET ÄR NI ÄTER!
Idag kom det in ett gäng vegeterianer på restaurangen jag jobbar på. Jag förstår att de då inte vill ha kött på sin tallrik, liksom glutenintolleranta inte vill ha mjöl och laktosintolleranta inte vill ha mjölk. Och nöt- soja- skaldjur- tomat- curry- lingon- hallon- fett- frukt- och fan-vet-allt-intolleranta. Men jag kan ju göra likadant.
"Hej, jag måste ha svenskt kött annars vill jag inte ha alls!"
Annars tror jag de flesta har hajat det här med den svenska djurskyddslagen och bla bla bla. Det finns ju en anledning till att jag gör detta. Vi är bäst i världen på djurskydd.
Tänk innan du tuggar."
 
Så himla bra skrivet!!
Jag själv brukar kolla allt kött jag köper från affären, och kontrollera att det är svenskt. Även bär, grönsaker osv köper jag svenskt om det är möjligt. Men jag har faktiskt inte tänkt på det som Ebba påpekar i sin text, att det är restaurangerna och storköken som gör de stora inköpen. Kalla mig tanklös eller vad ni vill, men jag är tacksam för att det finns människor som påpekar sådant här! Och som dessutom gör någonting åt det samt inspirerar andra!!
Man kan prata och diskutera ett sådant här ämne hur mycket som helst och tycka att det är fel att vi svenskar köper in så mycket kött från utlandet när vi har så bra svenskt kött och djuren har det så bra här jämfört med många andra länder, men gör man ingenting åt det så är man på inget vis bättre än de som köper utländskt kött och inte känner dåligt samvete för det, eller hur?! 
Därför är jag från och med idag Svegitarian!
Inte konstigt alls, jag äter bara kött om det är svenskt. Är köttet inte svenskt så väljer jag hellre att bara äta till exempel grönsaker eller liknande istället. Så ska ni bjuda mig på mat så se till att det är svenskt, eller att servera mycket grönsaker till! ;)
 
Ni gör som ni vill, men jag uppmanar er att ta efter om ni överhuvudtaget bryr er om den svenska livsmedelsproduktionen, värnar om bönderna i Sverige, tycker att det svenska djurskyddet är bra och vill göra något för att ändra saker och ting.
BÖRJA AGERA! BLI SVEGITARIAN!
Fan, detta är viktigt!
 
Jag värnar om vår svenska näring, jag väljer svenskt!
Kram <3
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0